Friday 16 March 2012

Dari Rakyat kepada Sultan

 

Tidaklah digelar HADIAH UNTUK TUANKU kalau bukan sesuatu yang hebat, pelik dan luarbiasa. Hebat bukan kerana mahal harganya, pelik bukan kerana ianya barang langka, luarbiasa bukan kerana tidak ada dibuat dimana mana tetapi kerana TEROMPAH itu namanya.

 

 
Untuk Tuanku

 

Namanya saja sudah menjadi igauan minda, bahawa terompah adalah barang kelas rendah dan sangat murah harganya, dan boleh mendapatnya dimana mana. Namun kerana terompahlah asal usul mulanya manusia belajar mengalas kaki dari luka terpijak duri atau barang tajam. Maka sesuatu tafsiran rendah tidak mengangkat sesuatu itu menjadi tinggi, melainkan tafsiran dari minda yang tinggilah akan mengangkat nilai tingginya barangan itu.

 

 
Selamat Hari Keputeraan Tuanku

 

Sempena ulangtahun keputeraan DYMM Sultan Johor yang ke 52,Terompah diperkirakan sebagai hadiah murah tapi mahal dari seorang rakyat kepada Sultan kebanggaannya. Baginda berkenan kerana belum pernah dalam hidupnya hadiah sedemikian menjadi persembahan, sembah hadiah berupa kembang2an dari kebanyakkan orang akan layu dan cuma sedikit waktu bertahan. Terompah menjadi barang simpanan yang tahan lama tetap bertahan selagi ianya tidak dibuang.

 

 
Simbul Unik dari Seorang Rakyat

 

Simbul unik dari rakyat kebanyakkan untuk seorang Sultan yang bijak dan penuh kewibawaan. Melayan rakyat, Baginda itu senang, Rakyat dekat dihati , memandang sayang.

No comments:

Post a Comment